Prawa autorskie zastrzeżone dla RYCAK Kancelaria Prawa Pracy i HR
Ustalając miejsce pracy w umowie o pracę chodzi o określenie miejsca gdzie pracownik stale (z reguły) rozpoczyna i kończy codzienną pracę. Jeżeli pracownik pracuje w siedzibie firmy, wskazanie adresu siedziby firmy w miejscu wykonywania pracy będzie wystarczające.
Jednocześnie warto zwrócić uwagę, że nie musi to być przy tym miejsce, w którym pracodawca ma swą siedzibę. Dotyczy to przykładowo kierowców, serwisantów, personelu latającego, kolejarzy czy przedstawicieli handlowych. Specyfika ich pracy, konieczność ciągłego przemieszczania się w przestrzeni i przebywania w różnych miejscach oddalonych od siedziby pracodawcy, skutkuje możliwością ustalenia w umowie o pracę "miejsca wykonywania pracy" przez wskazanie jakiegoś ściśle określonego obszaru geograficznego. Pod pojęciem miejsca pracy rozumie się także pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy. W przypadku pracowników mobilnych można zatem określić miejsce pracy jako np. obszar powiatu, województwa. Możliwe jest także wskazanie kilku miejsc pracy (np. kilka miejscowości).
autorka odpowiedzi: apl. adw. Nina Bronisz