Prawa autorskie zastrzeżone dla RYCAK Kancelaria Prawa Pracy i HR
Pracodawca ma prawo do zachowania określonych informacji w tajemnicy. Obowiązek pracodawcy ujawnienia informacji o zakładzie pracy organizacji związkowej czy innym przedstawicielom pracowników należy interpretować zgodnie z regułami wykładni funkcjonalnej. W zasadzie ujawnieniu nie podlegają poufne innowacje czy listy klientów, lecz jedynie informacje o ich wartości zbywczej, cechach użytkowych oraz ryzyku i korzyściach związanych np. z eksploatacją nowych procesów technologicznych stanowiących przedmiot tajemnicy przedsiębiorstwa, które mogą być przedmiotem uzasadnionego zainteresowania organizacji związkowej (Art. 11 ZNKU red. Szwaja 2019, wyd. 5/Sołtysiński/Gogulski). Przekazywanie opisów wynalazków lub list klientów powodowałoby nadmierne ryzyko dla dysponenta tajemnicy i nie jest z reguły konieczne dla wykonywania ustawowych zadań przez związki zawodowe (por. M. Salamonowicz. Harmonizacja prawa tajemnic handlowych, s. 10–15).
Z przepisów wynika, że dla zastosowania ochrony tajemnicy przedsiębiorcy nie jest wystarczające jedynie spełnienie przesłanki formalnej, w postaci podjęcia działań przez przedsiębiorcę mających zachować informację w poufności. Informacja ta musi mieć bowiem ponadto charakter informacji technicznej, technologicznej, organizacyjnej przedsiębiorstwa lub innej informacji posiadającej wartość gospodarczą, gdyż wykładnia językowa art. wiąże tajemnicę przedsiębiorcy z jej wartością gospodarczą. Świadczy o tym brzmienie tego przepisu, w szczególności zwrot "inne informacje posiadające wartość gospodarczą".
Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, które jako całość lub w szczególnym zestawieniu i zbiorze ich elementów nie są powszechnie znane osobom zwykle zajmującym się tym rodzajem informacji albo nie są łatwo dostępne dla takich osób, o ile uprawniony do korzystania z informacji lub rozporządzania nimi podjął, przy zachowaniu należytej staranności, działania w celu utrzymania ich w poufności art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 419). Faktycznie zatem wymagane jest łączne spełnienie trzech przesłanek przez taką informację, która:
a) powinna być poufna, tj. niedostępna łatwo nawet dla osób z danej branży,
b) posiada wartość gospodarczą i
c) jest poddana odpowiednim (rozsądnym) działaniom w celu zachowania stanu poufności.
autor odpowiedzi: Michał Szypniewski