Dyrektywa PE i Rady (UE) 2019.1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia
Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 roku
Newsletter RYCAK Kancelaria - ochrona sygnalistów - listopad 2021
Newsletter RYCAK Kancelaria - Sygnaliści - maj 2022
Newsletter RYCAK Kancelaria - Sygnaliści - lipiec 2022 r.
Ustawa o ochronie sygnalistów – nowe obowiązki przedsiębiorców - komentarz w pigułce
Ustawa o ochronie sygnalistów z dnia 14 czerwca 2024 r. ma na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
W dniu 20 czerwca 2024 r. Prezydent RP podpisał ustawę. Za kilka dni zostanie ogłoszona w Dzienniku Ustaw i w ten sposób stanie się powszechnie obowiązującym w Polsce prawem.
W terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy podmioty prywatne mają obowiązek wdrożyć system ochrony sygnalistów, w tym:
- opracować procedurę zgłoszeń wewnętrznych,
- skonsultować projekt procedury ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami osób świadczących pracę na rzecz podmiotu prawnego,
- stworzyć kanały zgłoszeń (pisemne lub ustne); Kancelaria rekomenduje oparcie systemu zgłoszeń na platformach zgłoszeń, które są najbezpieczniejsze z punktu widzenia ryzyka ujawnienia tożsamości sygnalisty; art. 56 ustawy: Kto wbrew przepisom ustawy ujawnia tożsamość sygnalisty, osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.
- ogłosić procedurę w sposób przyjęty w danym podmiocie prawnym, ustawa nie przewiduje terminu, co oznacza, że termin wejścia w życie powinien zostać określony samodzielnie przez podmiot prawny,
- upoważnić wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, lub podmiot zewnętrzny, do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych,
- upoważnić bezstronną wewnętrzną jednostkę organizacyjną lub osobę w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego do podejmowania działań następczych,
- utworzyć rejestr zgłoszeń.
(informacja aktualna na dzień 21.06.2024).
Wejście w życie ustawy o ochronie sygnalistów wymaga od podmiotów prawnych wykonania wyżej wymienionych obowiązków. Kancelaria zajmuje się wspraciem prawnym w tym obszarze a w szczególności procedur zgłoszeń wewnętrznych i innych dokumentów niezbędnych do wdrożenia systemu ochrony sygnalistów w organizacji.