W programie „Rzecz o prawie” dr Michał Szypniewski przedstawił obowiązki pracodawców związane z ochroną osób zgłaszających naruszenia prawa, czyli sygnalistów.
Od 17 grudnia 2021 r. polscy przedsiębiorcy zostaną obciążeni licznymi obowiązkami z dziedziny compliance, tym razem związanymi z ochroną osób zgłaszających nadużycia czy naruszenia prawa – tzw. sygnalistów (ang. whistleblowing czyli „dmuchanie w gwizdek”). Do tego czasu Polska musi bowiem wdrożyć unijną dyrektywę skutecznie chroniącą sygnalistów (Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii). Już wiadomo, że Polska wdroży przepisy unijne w postaci ustawy o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa, a najnowszy projekt tej ustawy jest z 18 października 2021 r. To co zostało już przesądzone, to konieczność przygotowania odpowiednich procedur przez pracodawców, w tym regulaminu zgłoszeń wewnętrznych określającego wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa stosowany przez pracodawcę.
Do najtrudniejszych zadań należy zaliczyć również stworzenie odpowiedniego systemu zgłaszania nadużyć, kanałów komunikacji, wewnętrznego postępowania wyjaśniającego czy zapewnienie ochrony samego sygnalisty, w tym danych osobowych zgłaszającego oraz innych danych pozwalających na ustalenie jego tożsamości.
Link do wypowiedzi dr Michała Szypniewskiego: Anna Pęczyk-Tofel o podatkach i Michał Szypniewski o sygnalistach - rp.pl