Prawa autorskie zastrzeżone dla RYCAK Kancelaria Prawa Pracy i HR
Zasady reprezentacji pracodawcy zależą od formy prawnej pracodawcy, a więc od tego czy pracodawcą jest np. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka partnerska, przedsiębiorstwo państwowe, urząd czy osoba fizyczna zatrudniająca pracowników we własnym imieniu. Z perspektywy prawa pracy nie jest konieczna jakaś szczególna forma prawna, wystarczające jest bowiem aby pracodawca zatrudniał pracowników. Pracodawcą może być zarówno osoba fizyczna (np. prowadząca indywidualnie działalność gospodarczą), jak i jednostka organizacyjna (np. spółka z o.o.). Za pracodawcę będącego jednostką organizacyjną czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje osoba lub organ zarządzający tą jednostką albo inna wyznaczona do tego osoba. W praktyce jest to zarząd spółki, a szczegóły reprezentacji określa umowa spółki. Jeżeli umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym przedmiocie, do składania oświadczeń w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem. W stosunkach pracy sposób reprezentowania spółki może regulować zakładowy akt normatywny prawa pracy, a nawet utrwalona praktyka.
Dodatkowo, pracodawca może upoważnić inną osobę do dokonywania czynności z zakresu prawa pracy (np. kierownika działu personalnego). Upoważnienie może wynikać z aktów wewnętrznych danej jednostki organizacyjnej lub pełnomocnictwa.
autorka odpowiedzi: apl. adw. Nina Bronisz