W swoim komentarzu dla Serwisu Samorządowego PAP dr Magdalena Rycak podkreśla, że zgodnie z art. 22 i art. 23 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 902 z późn. zm.), szef jednostki samorządu terytorialnego nie ma możliwości przeniesienia pracownika gabinetu politycznego na inne stanowisko ponieważ pracownicy gabinetów nie pracują na stanowiskach urzędniczych.
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych oraz zmianie niektórych innych ustaw (druk 247) zakłada usunięcie przepisów dotyczących gabinetów politycznych funkcjonujących na szczeblu samorządowym, przy wójtach (burmistrzach, prezydentach miasta), starostach i marszałkach województwa oraz na szczeblu centralnym. Poprzez odpowiednie zmiany w ustawach o pracownikach samorządowych, o Radzie Ministrów oraz o pracownikach urzędów państwowych, istniejące gabinety polityczne stracą podstawę prawną swojego istnienia. Gabinety polityczne istniejące w dniu uchwalenia projektowanej regulacji ulegną rozwiązaniu z dniem wejścia w życie ustawy, wynika z uzasadnienia ustawy.
Aby pozostać w urzędzie, zwolnieni asystenci i doradcy musieliby przejść normalny tryb naboru na pracownika samorządowego na stanowisko urzędnicze. Jeśli nie, zwolnionym z mocy ustawy przysługują odprawy w wysokości jednej, dwóch lub trzech pensji, w zależności od stażu pracy w danej jednostce samorządu terytorialnego.
EPR